10 'מכות' מרכזיות שמונעות ממרצים לעוף עם ההרצאה שלהם הכי רחוק שאפשר

יש הרבה דברים שיכולים לפגוע בסיכוי של הרצאה להצליח, בשלב הכתיבה ובשלב הביצוע.
לרגל פסח, הכנתי לכם את 10 'מכות' מרכזיות שמונעות ממרצים לעוף עם ההרצאה שלהם הכי רחוק שאפשר:

1. לא בודקים אם יש קהל יעד להרצאה

אני יכול לדבר על המון נושאים שמרתקים אותי, השאלה אם יהיה לי למי להציג אותם. אם לדוגמה אני מאוד אוהב לגדל פירות וירקות בגינה שלי ומתמחה בך, אך האם חצי שנה של עבודה על הרצאה של כיצד עושים זאת נכון וכמה כיף זה תעניין אחוז גבוה של אנשים שיצדיק את ההשקעה? ספק רב.

* בדקו אם יש קהל יעד מספק להרצאה שלכם טרם הכתיבה!

2. כותבים ממקום של רגש

אחד הדברים שהם מתכון לכשלון של הרצאה, הוא לכתוב כאשר אתם מוצפים רגשית ומציפים את הקהל שלכם. הקהל הוא לא פסיכולוג, הוא אמור לקבל מכם תובנות מזוקקות לאחר שעברו עיבוד רגשי. האם זה אומר שלא יהיה רגש בהרצאה שלכם? בוודאי שכן! אבל הוא לא יכול להיות המנוע בהרצאה.

* תנו לרגש לשקוע, התמודדו איתו, ורק אז כתבו ממקום הזה.

3. לא בודקים מה הקהל מקבל מההרצאה

סיפור אישי בהרצאה הוא דבר חשוב מאוד, אבל אם תבנו את כל ההרצאה שלכם רק סביבו, סביר להניח שתקבלו טפיחה על השכם בסוף ההרצאה ופרגון מהקהל, אבל כשהוא ילך הביתה הוא ישאל את עצמו "אבל מה יצא לי מההרצאה?". הרצאה מעולה היא כזאת שבה אתם מספקים לקהל, דרך הסיפור שלכם, כלים שעזרו לכם במסע, ושישרתו אותו ביום יום שלו בכדי לייצר לעצמו מציאות טובה יותר.

* בדקו מה אתם למדתם מהסיפור שלכם שעזר לכם במסע והנגישו את זה עבור קהל היעד שלכם.

4. לא מזקקים את המסר של ההרצאה

דמיינו שבן או בת הזוג שלכם שולחים אתכם למכולת ואומרים לכם "תיקנו לי כל מיני דברים", אתם שואלים "מה לקנות בדיוק?" והם אומרים "דברים, תבינו לבד". מה תרגישו? בלבול, חוסר מיקוד, ובגדול תלכו לאיבוד בתוך מסע הקניות. זאת התחושה שמרגיש הקהל שלכם כאשר המסר המרכזי של ההרצאה שלכם לא מזוקק. כדי שהרצאה תהיה מובנת, ברורה ותגיע אל הקהל בצורה המקסימלית, אתם חייבים לדעת לזקק את המסר המרכזי – על מה ההרצאה שלכם בדיוק, במשפט אחד חד וממוקד.

* תבינו מה הדבר הכי מהותי עליו ההרצאה שלכם ותתווכו אותו לקהל בזיקוק מירבי, על מנת שהמסע שלו אתכם יהיה מוצלח ככל האפשר.

5. לא קובעים תאריך יעד להרצאה

אין דבר כזה זמן נכון לצאת עם ההרצאה, אין דבר כזה "כשיקרה ככה וככה" אז אהיה מוכן להופיע מול קהל, ואין דבר כזה "ההרצאה שלי עוד לא מספיק טובה, אני מחכה שיהיו לי עוד חומרים". כל אלו הם רק תירוצים שנובעים מפחד. הרצאה אף פעם לא מוכנה ב 100%, היא תמיד עוברת שינויים ודיוקים. עד שלא תקפצו למים ותתחילו להופיע, לא באמת תדעו היכן אתם עומדים. אמנם צריך להגיע הכי מוכנים שאפשר להרצאה הראשונה, אבל זה אומר לתת את כל כולכם עד אותו רגע, ולקבוע לעצמכם הופעה במקום לבזבז זמן על הסברים לעצמכם של 'למה לא לעשות את זה'.

* שימו דדן ליין להרצאה! ותפעלו על פיו, רק ככה ההרצאה שלכם באמת תתחיל לזוז.

6. לא מסונכרנים בין מי שהם בחיים למי שהם על הבמה

מרצה מצויין הוא כזה שמצליח להיות בזמן הרצאה מי שהוא ביום יום. הקהל בא לראות אתכם! הוא לא מעוניין לראות דמות של מרצה שיש לכם בראש. כאשר על הבמה ואתם מסונכרנים עם מי שאתם ביום יום, הקהל מתחבר אליכם, קשוב, מרותק וחווה אמת. הבמה היא בסך הכל שיקוף של מי שאתם ביום יום, אל תביאו לשם מישהו אחר.

* תהיו אותנטיים לעצמכם ותביאו את עצמכם לבמה.

7. לא מניעים את הקהל לפעולה –

אנחנו בעידן של הפרעות קשב, הדעת של אנשים מוסחת בקלות רבה. קשה לאנשים לשמוע טקסט במשך שעה, ולא משנה כמה הוא מצויין, בלי לאבד ריכוז ולברוח לטלפונים או למחשבות. אז מה אפשר לעשות? להכניס לתוך ההרצאה דברים שישברו את רצף הדיבור, ייצרו עניין ויגרמו לקהל לקחת חלק בהרצאה. למשל: שאילת שאלות, קטעי וידאו ודיון עליהם, תרגילים וכו'.

* חפשו דרכים לערב את הקהל בהרצאה, בדרך שתגרום לו לעניין ותשבור את הסטטוס קוו של ההרצאה.

8. מפחדים ממה הקהל ירגיש –

אני שומע הרבה מרצים שאומרים "הסיפור הזה יהיה קשה לקהל" או "זה יכניס את הקהל לדיכאון" וכו'. החשיבה הזאת (שלטעמי נובעת הרבה יותר מפחד להיחשף מאשר לחשוב על הקהל) פוגעת בהרצאה שלכם. כאשר אתם חוסכים בסיפורים, מפחיתים את הדרמה או שומטים פרטים רק בגלל כביכול מחשבה על הצד השני, אתם בעצם מונעים ממנו להתרגש, להזדהות, ולחוות את הסיפור במלוא העוצמה.

* אל "תשמרו" על הקהל שלכם, הוא מספיק בוגר להכיל הכל. תנו לו את האמת שלכם עד הסוף.

9. לא מתמידים ומפסיקים בגלל האתגרים –

כמו שאמרתי בסעיף 5, הרצאה אף פעם לא באמת מוכנה ב 100%. ככל שאתם מתפתחים, כך מתפתחת גם ההרצאה שלכם, מתחדדות התובנות שלכם, והסיפור מקבל עוד רבדים ועוד עומק. בשביל שזה יקרה, נדרשת התמדה! לעלות על הבמה עם ההרצאה, לתקן מה שלא עובד, לבדוק שוב, לתקן וחוזר חלילה. הרבה מרצים שאני מכיר הפסיקו אחרי מספר הרצאות, ופשוט ויתרו.

* המשיכו להתפתח עם ההרצאה שלכם! כך גם תעמיקו אותה וגם תגרמו לעוד קהלים להגיע אליכם.

10. לא חושבים על ההרצאה במובן של שליחות –

הרבה אנשים מרצים על כל מיני נושאים שמעניינים אותם, אבל עבור מרצה מעולה נושא ההרצאה בוער בעצמותיו ברמה של חיים ומוות.
ההרצאה שלכם היא סימן ההיכר למהות העמוקה שלכם, לשליחות שלכם בחיים, לשינוי שאתם רוצים לייצר בעולם, לאמירה הכי חזקה שלכם. כשאתם חושבים מהמקום הזה, הקול שלכם יישמע בצורה עוצמתית, תרתקו אנשים, תשפיעו הרבה יותר, תבדלו עצמכם מאחרים, ותגדילו את הסיכוי שאנשים ילכו שבי אחריכם.

* מצאו את הדבר שאותו אתם רוצים לצעוק לעולם, ותנו את כל כולכם למטרה.

שליחה באמצעות ווטסאפ