אחד הדברים שהכי קשה למרצים לעשות, זה לבחור אילו סיפורים להכניס להרצאה. יש להם המון כאלו והם מתקשים לבחור את המתאימים.
הרצאה אורכת בסך הכל שעה, וצריך לבחור את הסיפורים הכי מדוייקים ונכונים משלל האופציות, אז איך עושים את זה?
הנה כמה מדדים שיאפשרו לכם לבחור בצורה המדוייקת ביותר:
1. רק סיפור שמתכתב עם הפרמיס!
כמו שכתבתי פה בעבר, לכל הרצאה צריך להיות פרמיס חד וברור – משפט אחד שמעביר את המהות המרכזית של ההרצאה שלכם ושל מה שהקהל מקבל ממנה. המשפט הזה הוא חוט השני, המצפן שלכם לגבי כל מה שנכנס להרצאה או לא נכנס אליה. כאשר אתם חושבים להכניס סיפור להרצאה, אתם קודם כל חייבים לשאול את עצמכם "האם הוא קשור באופן ישיר לפרמיס?" אם התשובה היא 'כן', נהדר! הוא בהחלט ראוי להיות חלק מההרצאה. אם התשובה היא 'לא', אין דילמה, הסיפור ישמש אתכם למקומות אחרים, לא להרצאה הזאת.
2. רק סיפור שמלמד אותי משהו חדש!
סיפור טוב בהרצאה צריך ללמד את הקהל משהו חדש שהוא לא ידע עד עכשיו על דמות הגיבור או על מהלך העלילה.
לדוגמה: סיפור על מישהו שהבין שהוריו מעכבים אותו בחיים, החליט לעשות איתם שיחה על כך, הם לא הקשיבו לו, והוא הודיע להם שהוא מנתק איתם קשר עד שלא ילמדו להפסיק להטיף לו על חייו. בפעם הראשונה הקהל רואה את הדמות שמה גבול להוריה והוא לומד עליה משהו חדש שלא ידע קודם. אם הסיפור שבא אחרי הוא שמהוריי הלכתי למישהו בעבודה ואמרתי לו שהוא מעכב את חיי, שאני לא מוכן להתנהגות שלו, שמתי לו גבולות וכו', הסיפור הזה מיותר! ואין לו מקום בהרצאה. הוא לא מלמד אותי שום דבר חדש שלא ידעתי על הדמות ולא מקדם את העלילה. אפשר לציין אותו במשפט וחצי, משהו כמו "אותו דבר עשיתי עם קוליגה מהעבודה", אך בטח לא לציין את זה דרך עוד סיפור.
אך אם לצורך העניין הסיפור שאחרי יהיה שבעקבות הנתק מהוריו הוא התחיל להרגיש יותר טוב, וככל שהזמן עבר ירד מעליו עול כבד ללא הביקורת של הוריו, ובעקבות זה החליט להגשים חלום של שנים ולראשונה בחייו התחיל לכתוב שירים ועלה על במה, זה נהדר! למדתי על הדמות שהיא משוחררת יותר בעקבות ההחלטה, יוצאת מאזור הנוחות, אמיצה ומגשימה את עצמה, וגם העלילה התקדמה.
3. סיפור שבעקבותיו ייצרתי כלי שמשמש אותי בחיים!
אחד הדברים המרכזיים במהלך של דמות גיבור בהרצאה, הוא מה היא למדה ממה שעברה, איך זה עזר לה להתפתח, וכיצד התחזקה והגיעה למקום טוב יותר בחייה בעקבות זאת. את התובנה הזאת בסיפור אתם הופכים ל'כלי' שמשרת את הקהל להתמודדות בחיי היום יום שלו.
בואו לצורך העניין ניקח את הסיפור מסעיף 2, בחור שהבין שהוריו מעכבים אותו בחיים, החליט לעשות איתם שיחה על כך, הם לא הקשיבו ובעקבות כך הוא הודיע להם שהוא מנתק איתם קשר עד שלא יפסיקו להטיף לו על חייו. הכלי אותו לקחה הדמות לחיים בעקבות הפעולה שעשתה (ושתשרת את הקהל) הוא "כיצד למגר סביבה רעילה ולהציב גבולות ברורים".
סיפור שממנו הדמות התפתחה ולקחה ממנו 'כלי' שישרת אותה בחיים (ואת הקהל) הוא סיפור סופר ראוי וחשוב שייכנס להרצאה!
4. סיפור שפורט על הרגש של הקהל!
סטוריטלינג טוב, הוא כזה שפורט לקהל על הרגש בעוצמות הגבוהות ביותר. זה יכול להיות בדרך שתזעזע אותם, תרגש אותם, תהמם אותם, תגרום להם לבכות, תצחיק אותם עד דמעות, תטלטל אותם וכו'. הפעלת הרגש חיונית והכרחית ליצירת סיפור טוב, לחיבור עם הקהל וליצירת הזדהות מצידו. לכן ההעדפה שלכם תהיה תמיד בבחירת סיפור שמפעיל רגשית את הקהל בצורה המירבית. כמובן שבהרצאה אי אפשר כל הזמן לפרוט על הרגש של הקהל, וצריך גם סיפורים רגועים יותר, אך אם הדילמה היא בין שני סיפורים, תמיד תעדיפו את זה שמייצר את הרגש המירבי.
אלו ארבעה פרמטרים שיאפשרו לכם לבחור את הסיפורים המדוייקים ביותר, וישדרגו את ההרצאה שלכם משמעותית.
בהצלחה!
רוצים לבנות הרצאה או סדנה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם:
נשמח לדבר איתך 🙂
© 2023 All Rights Reserved