על קונפליקט פנימי וקונפליקט חיצוני בהרצאה.

כאשר אנו מספרים סיפור במהלך הרצאה, אנחנו רוצים שדמות הגיבור (אנחנו) תהיה כמה שיותר עמוקה, תחשוף כמה שיותר רבדים באישיותה, ותייצר דרמה על ידי כך שכמה שיותר גורמים ישפיעו עליה ויקשו עליה מלהשיג את מטרתה בקלות.
ככל שנקפיד על דברים אלו, כך הסיפור יהיה עוצמתי יותר, הדמות שלנו תהיה מרתקת יותר, והקהל יחוש איתנו הזדהות ולא יחווה אותנו ואת הסיפור כשטחיים.

אחת הדרכים להעמיק את הדמות שלכם היא לדאוג שלאורך הסיפור (ואם אפשר גם בכל סצנה), הדמות שלכם תהיה מושפעת מקונפליקטים פנימיים ומקונפליקטים חיצוניים שמופעלים עליה בו זמנית.

קונפליקט פנימי – מחלוקת בינך לבין עצמך שנגרמת כתוצאה מרגש חזק שמופעל עליך, מחשבות, תחושות בטן וכו', בכל הקשור אליך ספציפית.

קונפליקט חיצוני – מחלוקת בינך לבין עצמך שנגרמת בעקבות כל מה שקשור לאנשים אחרים, סביבה, מעמד מסויים בחברה בה אתה נמצא וכו'.

ככל שהסיפור יהיה מורכב יותר, כך גם הקונפליקטים יגברו וההרצאה שלכם תהיה עמוקה יותר.

קחו לדוגמא שתי סיטואציות, שנכתבו עליהן כבר עשרות תסריטים בדרך כזאת או אחרת:

1. גבר תל אביבי רווק שמתאהב בגבר שנמצא כבר במערכת יחסים, ומתכנן לחשוף את רגשותיו בפניו.

לצורך העניין נאמר שהקונפליקטים הפנימיים שלו הם:

– אין לו את האומץ לעשות זאת כי הוא חושש מתגובתו (פחד מדחייה).
– הוא מרגיש שהוא לא מספיק ראוי עבורו (חוסר הערכה ואהבה עצמית).

הקונפליקט החיצוני שלו הוא:

– מכיוון שהגבר בו הוא מאוהב נמצא במערכת יחסים, הוא לא רוצה לפרק זוגיות של אחרים.

יש לנו פה דמות שרוצה למצוא אהבה, ומופעלים עליה שני כוחות שונים – פנימיים וחיצוניים.
ללא ספק משהו שאפשר לבנות סביבו סיפור,
אבל האם אפשר לקחת את הקונפליקטים האלו עוד צעד קדימה?

קחו את אותה הסיטואציה כמעט עם משתנים מסויימים:

2. הפעם הגבר הוא לא מתל אביב, הוא מבני ברק והוא תלמיד ישיבה מצטיין. הוא לא רווק, הוא נשוי לאישה ואב ל 3 ילדים, והגבר שבפניו הוא רוצה להתוודות על אהבתו אליו הוא רווק והבן של הרב הראשי של העיר.

עכשיו הקונפליקטים הפנימיים הם לא רק במציאת האומץ או חוסר הערכה עצמית, הםכ גם:

– פחד שמא אני עושה טעות ומה אפסיד מכך.
– צו האלוהים מול צו הלב.
– מה אסור לי אל מול מה מותר.
– הפגיעה במעמדי כתלמיד מצטיין.

ועוד.

הקונפליקט החיצוני הוא לא רק בפחד מדחייה, אלה מספר קונפליקטים מהותיים נוספים כמו:

– החברה בה אני חי ואיך היא תגיב.
– אלוהים שמסתכל עליי וההשלכות שמכך.
– ערך המשפחה – אשתי והילדים שאאכזב ואפגע בהם.
– הפגיעה במעמד של אבא של הבחור.

ועוד.

ככל שלדמות שלכם יהיו יותר משקולות חיצוניות ופנימיות על הכתפיים, ככה הסיפור יהיה סוחף, מרתק יותר, ואתם תחוו כרב מימדיים עבור הקהל.

תשאלו את עצמכם את השאלות הללו כשאתם כותבים את ההרצאה שלכם.

שליחה באמצעות ווטסאפ