עד היום ליוויתי מאות מרצים לכתיבת הרצאה המבוססת על סיפור חייהם, או הרצאה לקידום העסק שלהם. שמתי לב שאחד הדברים המרכזיים שמקשים עליהם לכתוב את ההרצאה, ולהביא את ההרצאה לידי הצלחה זה שהם לא מצליחים לפצח את הרעיון המרכזי של ההרצאה!
אם הם לא מצליחים, אז איך אפשר לצפות מהקהל שיבין? פיצוח הרעיון המרכזי הוא הדבר החשוב ביותר שחייבים לעשות לפני שמתחילים לכתוב אפילו מילה בהרצאה. הרצאה ללא רעיון מרכזי מדויק וחד היא מתכון לכישלון!
רעיון מרכזי הוא זיקוק המסר של ההרצאה במשפט אחד ברור וחד! למשל, בהרצאתי "הסרטן מת מצחוק", המסר המרכזי הוא: כיצד הומור וצחוק יכולים לעזור לכם להתגבר על כל משבר בחיים, ואפילו להציל את חייכם.
הנה עוד דוגמא של לקוחה שעבדתי איתה על הרצאה בנושא "קיימות", המסר שלה הוא: כיצד נוכל להתקיים בצורה חסכונית, מאוזנת ויעילה יותר בעולם של צרכנות ובכך לשפר את איכות חיינו וילדינו, בריאותינו ולחסוך משמעותית בהוצאות.
חשוב מאוד כפי שראיתם בשתי הדוגמאות, שהרעיון המרכזי יהיה בעל ערך עבור הקהל ויעזור לשנות את חייו בתחום מסויים או יותר, ללא קשר לסיפור הספציפי האישי שלכם.
א. יצירת מיקוד אצל המרצה – כאשר המרצה מבין לעומק את הרעיון המרכזי שלו, ומדייק אותו למשפט, הוא יכול להתאים סיפורים וכלים מדויקים לנושא הספציפי, ולתת ערך שמותאם באופן מדויק לקהל היעד שלו.
ב. יצירת מיקוד אצל הקהל – כאשר הקהל מבין בדיוק מה הוא מקבל, הרבה יותר קל לו להיות מרותק ולעקוב אחרי הערך אותו המרצה נותן.
ג. מיקוד בבחירת קהל היעד – כאשר אתה ממוקד ברעיון המרכזי וברור לעצמך, הרבה יותר קל לך להבין לאלו קהלי יעד לכתוב ולשווק אותו.
זאת שאלה שאני שומע מהרבה אנשים שרוצים לכתוב הרצאה. איך לבחור על מה לדבר? איך אפשר לדעת מה נושא ההרצאה שהכי נכון להעביר לקהל? הבלבול מובן, כי יש כל כך הרבה נושאים שאפשר לדבר עליהם. אנחנו מלאים בסיפורים של אירועים שחווינו בחיים ובמיומנויות שפיתחנו, אז איך נדע במה להתמקד כדי שההרצאה תהיה הכי עוצמתית, הכי מדויקת, הכי משפיעה, ולהגדיל את הסיכוי שנמכור אותה?
החדשות הטובות הן שיש דרך!
הנה 3 הדברים שיעזרו לכם לפצח את הרעיון המרכזי עליו אתם רוצים לדבר:
אחד הדברים הכי חשובים בבחירת רעיון מרכזי לכתיבת הרצאה, הוא לבדוק שזה משהו שממש חשוב לכם שאנשים ישמעו, משהו בבטן שלכם שצורח לכם "תשמיעו אותי!", משהו שהייתם רוצים ליצור שינוי באמצעותו.
זוכרים את הנאום המפורסם של מרטין לותר קינג I HAVE A DREAM? (ואם לא, תקשיבו לו בדחיפות!) תחשבו עד כמה נושא זכויות השחורים בארה"ב בער בו, וכמה אנשים הוא סחף אחריו. אתם חושבים שזה מקרי?
אחרי שחליתי בסרטן קטלני בעל 5% סיכוי לשרוד, והחלמתי ממנו באמצעות סטנדאפ שעשיתי על המחלה, כתבתי את ההרצאה שלי "הסרטן מת מצחוק" איתה הופעתי מעל 200 פעם בארץ ובעולם. ברגע שראיתי כמה כוח ההומור והצחוק נתנו לי, ואיך הצילו את חיי, הבנתי שזה מה שאני רוצה לצרוח לעולם! זה הדבר שהכי בוער בי להגיד: "תצחקו כמה שיותר על כל דבר, לא רק שזה ישפר את חייכם, זה יכול להציל אותם!" הרגשתי שאני חייב לשתף בזה את כל מי שרק מוכן לשמוע, וזה היה סימן מצויין שזה הרעיון המרכזי של ההרצאה שלי.
כשאתם מוצאים משהו שבוער בכם להגיד לעולם, לא רק שאתם מייצרים שינוי, אתם גם נותנים לעצמכם דרייב ליצור ולהתמיד בו! אתם מייצרים משמעות ליצירה ויש משהו גדול מכם שסוחף אתכם קדימה, שליחות שנותנת דרייב גם ברגעים פחות טובים, ואומרת לכם "אל תוותרו, תמשיכו בכל הכוח! אתם יוצרים עולם טוב יותר לעצמכם ולאחרים".
בנוסף כשאתם חיים את האמירה המרכזית שלכם, אנשים מרגישים את זה בכל מילה שלכם, בכל פעולה, מה שיעזור לכם לסחוף אותם אחריכם ולרצות לשמוע בשקיקה מה יש לכם להגיד.
והנה השאלה שלי עבורכם – מה המתנה שלכם לעולם שאתם רוצים לצרוח אותה ככה שכולם ישמעו אתכם?
דמות טובה (את או אתה, כמובן) שמייצרת סיפור חזק וגורמת לקהל ללכת שבי אחריה, היא כזאת שעברה מהלך עוצמתי בחייה. מהלך ששינה אותה לטובה מהקצה אל הקצה. התחילה בנקודה א' במקום פחות טוב בחייה וסיימה בנקודה ת' במקום הרבה יותר טוב (המקום החדש אליו הגיעה נקרא בשפה תסריטאית 'היציאה לאור'), תוך שהיא מבינה משהו מהותי חדש על החיים ופועלת על פיו – שהוא בעצם הרעיון המרכזי.
הסיפור הזה בחייכם, הוא הסיפור שממנו ייגזר הרעיון המרכזי עליו אתם רוצים לדבר.
לפני שעוברת לכם בראש מחשבה כמו "אבל אין לי סיפור כזה…" אגיד לכם שיש לכם, בוודאות! זה לא חייב להיות סיפור גדול כדוגמת הסרטן שלי, או איזה שהוא סיפור גבורה על פציעה קטלנית ברגליים שהחלמתם ממנה והיום אתם עושים 'איש ברזל'. ממש לא! זה יכול להיות כל סיפור.
הנה דוגמא לסיפור יחסית "פשוט" אבל מאוד עוצמתי של אדם שכתבתי לו הרצאה. האדם הזה, שחקן במקצועו, איש דתי, היה נשוי במשך שנים רבות לאהבת חייו הגדולה, כמו כל זוג גם אצלם התחילו לצוץ משברים וקשיים אשר הביאו אותם למצב בו פירוק המשפחה עלה על הפרק. על פניו סיפור שיכול לקרות לכל אדם בזוגיות… הוא כל כך אהב אותה ורצה לשמור על הזוגיות אבל נראה היה שאין שום סיכוי להציל את הזוגיות.
ללא קשר למשבר, חבר קרוב שלו הציע לו להגיע לשיעורי לימוד של "ימימה" (פיתוח חשיבה הכרתית), הוא זרם והלך. תוך כדי השיעורים הוא התפתח רוחנית והתחיל לשים לב שהוא מביא הרבה מורכבויות משל עצמו לתוך הזוגיות, ולכן הוא החליט לעשות עבודה עצמית, מה שלא רק שיפר את הזוגיות, אלה גרם לאשתו גם ללכת ללמוד, לקרבה ביניהם, והם חיים באושר עד היום.
הוא הבין שזה מה שהוא רוצה לצעוק לעולם, שזאת המתנה שלו! שאפשר לקיים חיי נישואין טובים, שלא חייבים לפרק משפחות, ושאפשר לעבוד על זה. היום יש לו הרצאה עוצמתית מלווה במערכונים ושירים עבור זוגות. השינוי שהוא עבר מנקודה א' עד נקודה ת' והסיפור האישי שלו – מהם נגזר הרעיון המרכזי של ההרצאה שלו.
מה הסיפור המרכזי שלכם שממנו נגזר הרעיון המרכזי?
לפני הכול חשוב לי מאוד להגיד, כאשר אני אומר מומחיות, זה לא אומר שאתם צריכים תואר דוקטורט מאוניברסיטה, ממש לא! מומחיות נגזרת הרבה פעמים מהניסיון שצברתם בעקבות הסיפור האישי שלכם ומדברים (כלים, מיומנויות, יכולות) שעזרו לכם לצלוח אותו. את הדברים האלו ואת הניסיון הזה שלכם אתם מלמדים את הקהל.
אם ניקח למשל את הסיפור של הבחור שהציל את הזוגיות שלו, המומחיות והמקצועיות שלו היו:
א. הסיפור האישי שלו על הזוגיות שצלחה.
ב. כלים מעולמה של ימימה לשיפור הזוגיות.
ג. כלים מעולם התורה לשיפור מערכת היחסים.
אלו הם כלים עוצמתיים שגורמים לקהל להגיד יש פה מישהו שמלבד הסיפור שלו, גם למד דברים ויש לו כלים פרקטיים לתת.
עוד דוגמא? בבקשה.
קחו את ברק בכר, אחד ממאמני הכדורגל הגדולים של מדינת ישראל, אם לא הגדול ביותר, איתו כתבתי את ההרצאה "אסיפות אליפות" שמתעסקת בניהול משברים וניצחונות.
המומחיות והמקצועיות שלו הם:
א. 6 אליפויות! (3 עם הפועל באר שבע, 3 עם מכבי חיפה).
ב. גביעים בהם זכה.
ג. נבחר למאמן העונה מספר פעמים.
ד. אימן בכוכב האדום בלגרד.
ה. היה שחקן כדורגל בעצמו.
האם מספיק? בוודאי שכן.
ודוגמא נוספת: כאשר אני בניתי את הסדנה שלי (יודע שזאת סדנה ולא הרצאה אבל המהות והעיקרון זהים) "פשוט לכתוב הרצאה!" שמלמדת אנשים איך לכתוב את הרצאת חייהם, היא נגזרה ממספר דברים שקשורים למקצועיות ולמומחיות שלי:
א. הסיפור האישי שלי על החלמתי מסרטן באמצעות הומור.
ב. הרצאתי ב-TEDx.
ג. כתבתי ספרים.
ד. כתבתי סדרת טלוויזיה "למה מי מת?!" ל-YES.
ה. כתבתי למאות מרצים.
ו. אני שחקן ותסריטאי.
ועוד…
איך תבחרו את הרעיון המרכזי שלכם? תשאלו את עצמכם איזה כלים מקצועיים ופרקטיים סייעו לכם לבצע את השינוי בחייכם ועושים אתכם למומחים. כשתענו על זה, הקהל ירצה עוד יותר להקשיב לכם, כי הוא יבין שיש לכם ממש כלים תכל'ס לתת לו ליצירת שינוי בחייו!
אז במה אתם מומחים? מה אתם יכולים לתת לקהל מניסיונכם המקצועי?
כל אלו יובילו אתכם לזיקוק ובחירת הרעיון המרכזי הנכון והמדויק ביותר.
בהצלחה!
רוצים לבנות הרצאה או סדנה?
השאירו פרטים ונחזור אליכם:
נשמח לדבר איתך 🙂
© 2023 All Rights Reserved
יודעים מה קורה ב-30 השניות הראשונות של כל הרצאה?
הקהל מחליט אם להקשיב לכם או… לגלוש בטלפון.
במדריך הקצר הזה תגלו את 3 הטכניקות המוכחות לפתיחה שתופסת את הקהל מהשנייה הראשונה – בדיוק כמו שעושים המרצים הטובים בעולם.
רוצים לקבל אותו? לחצו כאן